Piektdiena, 2018. gada 14. decembris
Teksta izmērs:
<ATPAKAĻ

JANVĀRIS, 2018 (RĪGA)

30. janvārī Rīgas plānošanas reģions organizēja semināru “Radoši risinājumi uzņēmējdarbībā”, pulcējot vairāk nekā 30 esošus un jaundibinātus Igaunijas un Latvijas sociālos un radošos uzņēmējus.

Semināru atklāja Rīgas plānošanas reģiona administrācijas vadītājs Edgars Rantiņš, savukārt projekta vadītāja Laura Kindzule klātesošos iepazīstināja ar projekta kopējo ietvaru un plānotajām aktivitātēm. Seminārā ar pieredzes stāstiem dalījās uzņēmēji no Latvijas un Igaunijas: Lauma Kazaka prezentēja iedvesmojošo stāstu par to, kā viņas radītā mūzikas mācīšanās lietotne “Solfeg.io” arvien straujākiem tempiem iekaro pasaules tirgu, bet ādas aksesuāru dizaina zīmola “Xaos” autore Liina Adamson-Ehte atklāja, kā ar drosmi un mērķtiecību iespējams iekarot klientu uzmanību.

Semināra pirmo daļu noslēdza radošo domāšanas un inovāciju ekspertes, biedrības ZINIS vadītājas Vitas Brakovskas stāsts par sociālā un radošā biznesa modeļiem, to veiksmes faktoriem un Tartu Universitātes uzņēmējdarbības doktores Mervi Raudsaar prezentācija par sociālo un radošo uzņēmumu attīstību perifēros reģionos un pārrobežu sadarbību. To praktiski ilustrēja Tartu Radošo industriju centra vadītāja Reigo Kuivjogi atraktīvais stāsts par “Sibulatee” jeb “Sīpolu ceļa” projektu, kam pateicoties Dienvidigaunijas reģions pie Peipusa ezera kļuvis par pievilcīgu tūrisma gala mērķi, tādejādi veicinot arī vietējās uzņēmējdarbības aktivitāti. Semināra otrā daļā dalībnieki tika aicināti iesaistīties moderētas potenciālo sadarbības partneru iepazīšanās sesijā.

Semināra prezentācijas (angļu valodā)/Presentations (in english):

Informative presentation about project (L.Kindzule, Riga Planning Region)

Design brand “Xaos”(L. Adamson-Ehte, Xaos design)

Common features of social and creative business models, mind-set and vision (V.Brakovska, ZINIS)

Development of social and creative business in peripheral areas, cross-border cooperation (M. Raudsaar, University of Tartu)

The Onion Route (Sibulatee) (R.Kuivjogi, Tartu Centre for Creatives Industries)

Music teaching App & Software “Solfeg.io” (L.Kazaka, SIA Solfegio)

MARTS, 2018 (TARTU)

5.-6.martā divpadsmit uzņēmēji un divi Rīgas plānošanas reģiona pašvaldību uzņēmējdarbības atbalsta speciālisti devās divu dienu pieredzes apmaiņas braucienā uz Igauniju. Brauciena mērķis bija iepazīties ar Igaunijas radošās uzņēmējdarbības vidi un vietējiem uzņēmējiem, uzzināt to pieredzi uzņēmējdarbības uzsākšanas un īstenošanas gaitā, kā arī nodibināt savstarpējus kontaktus, kas varētu palīdzēt veidot potenciālu biznesa sadarbības projektus starp Igaunijas un Latvijas uzņēmējiem.

Pieredzes apmaiņas brauciena pirmo dienu atklāja Tartu radošo industriju centra valdes locekļa Reigo Kuivjogi (Kuivjõgi) prezentācija par izaicinājumiem, ar ko sastopas gandrīz katrs, kurš nolēmis uzsākt uzņēmējdarbību radošajās nozarēs, un par centra sniegtajiem uzņēmējdarbības atbalsta pakalpojumiem. Pēc prezentācijas Latvijas delegācijai bija iespēja iepazīties arī ar vietējiem uzņēmējiem – Tartu radošo industriju centra biznesa inkubatora dalībniekiem. Savukārt dienu noslēdza radošā kvartāla “The Widget Factory” (Aparaaditehas) apmeklējums, atklājot iedvesmojošu piemēru, kā iepriekš industriālu vidi pārvērst dinamiskā un aktīvā radošās uzņēmējdarbības centrā.

Pieredzes apmaiņas brauciena otrā diena sākās ar “Sīpolu ceļa” (Sibulatee) izzināšanu, kuru vadīja Līsa Lainemā (Liis Lainemӓe) – viena no “Sīpolu ceļa” projekta iniciatorēm un īstenotājām. “Sīpolu ceļš” ir ne tikai interesants tūrisma maršruts Peipusa ezera apkārtnē, kas atklāj trīs kultūru – krievu vecticībnieku, baltvācu muižniecības un igauņu zemnieku – simbiozi, bet arī vietējo uzņēmēju sadarbības tīkls. Šobrīd sadarbības tīkls apvieno septiņpadsmit dalībniekus un Latvijas delegācijai dažus no tiem bija iespēja satikt klātienē.

Pieredzes apmaiņas braucienu noslēdza diskusija par pašvaldību lomu veiksmīgas uzņēmējdarbības vides veidošanā un uzņēmēju aktivitātes veicināšanā. Līdzās pašvaldību pārstāvjiem no Noa (Noõ), Mulgimā (Mulgimaa) un Tartu pilsētas savā pieredzē par atbalsta mehānismiem un sadarbības principiem ar vietējiem uzņēmējiem dalījās arī Jūrmalas pilsētas un Kandavas novada speciālisti.

APRĪLIS, 2018 (CARNIKAVAS NOVADS)

Carnikavas novada Lilastē (viesnīcā Porto Resort) 12.-13.aprīlī notika pirmais divu dienu apmācību seminārs apmācību moduļa “To be the cross-border starter” ietvaros. Apmācību seminārā piedalījās gan esošu, gan jaundibinātu sociālo un radošo uzņēmumu pārstāvji, biznesa ideju īpašnieki, kā arī pašvaldību speciālisti no Igaunijas un Latvijas, kas iesaistīti uzņēmējdarbības veicināšanas pasākumos.

Pirmo apmācību semināra dienu atklāja Rīgas plānošanas reģiona administrācijas vadītāja Edgara Rantiņa uzruna. Pēc atklāšanas uzrunas semināra dalībnieki bija aicināti piedalīties “ātro randiņu” sesijā, kur atraktīvā, bet intensīvā veidā varēja uzzināt par citu uzņēmēju darbības virzieniem un biznesa ideju īpašnieku iecerēm nākotnē.

Prezentāciju daļā bija lieliska iespēja iepazīt tuvāk trīs sociālo uzņēmēju pieredzes stāstus no Latvijas un Igaunijas: “BlindArt” un “OWA” no Latvijas un “Ettevõtlusküla” no Igaunijas. Uzņēmēju pieredzes stāstus veiksmīgi papildināja Viljandi reģiona radošo mākslu inkubatora pārstāvja Anzori Barkalaja un Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta pārstāvja Mārtiņa Pakalniņa prezentācijas par pašvaldību sniegto atbalstu uzņēmējdarbības atbalstam un attīstībai. Pēc prezentāciju daļas semināra dalībnieki uzņēmējas un dizaineres Merike Kaunissaare vadībā apguva dizaina domāšanas principu izmantošanu savu pakalpojumu vai produktu izveidē un tirgū virzībā. Savukārt apmācību semināra otrā dienā digitālā mārketinga apmācību centra “Digital Journey” pasniedzēja Inga Priedīte veidoja dalībnieku izpratni par mērķtiecīgi virzītu pārdošanas stratēģiju izstrādi, definējot gan potenciālā klienta vajadzības, gan instrumentus, kas ļautu piesaistīt attiecīgā produkta vai pakalpojuma mērķa auditoriju.

Semināra prezentācijas (angļu valodā)/Presentations and video (in english):

Introductory presentation (M. Raudsaar, University of Tartu)

Social enterprise “BlindArt” (A.Hermanis, BlindArt)

Social enterprise “OWA” (N.Jermolajeva, SIA “OWA”)

Social enterprise  “Ettevõtlusküla” (M.Pӓrn, Ettevõtlusküla)

Business support in Riga (M.Pakalniņš, Riga City Development Department)

Design Thinking: Theory (M.Kaunissaare)

All Design Is Re-design: Examples I (M.Kaunissaare)

All Design Is Re-design: Examples II (M.Kaunissaare)

Digital Marketing (I.Priedīte, Digital Journey)

MAIJS, 2018 (TARTU)

17.maijā SPARK Demo centrā Tartu, Igaunijā notika jau otrais pasākums četru apmācību semināru modulī “To be the cross-border starter”, kas pulcēja esošu un jaundibinātu sociālo un radošo uzņēmumu pārstāvjus, biznesa ideju īpašniekus,  kā arī pašvaldību speciālistus no Rīgas plānošanas reģiona un Tartu reģiona.

Sekmīgas komandas veidošana un stiprināšana, intelektuālais īpašums, tā aizsardzība,  produktu un pakalpojumu attīstība, kā arī iespēja “notestēt”, kā savu biznesa ideju prezentēt 15 sekundēs tā, lai iegūtu potenciālā biznesa partnera vai investora interesi – šīs visas tēmas semināra dalībnieki varēja apgūt intensīvā, bet atraktīvā veidā.

Papildus lekcijām semināra dalībnieki iepazina vienu no SPARK Demo kopienas biedriem – uzņēmumu “Ettevõtlusküla”, kas piedāvā bērniem un jauniešiem saistošu finanšu pratības apmācību programmu, izmantojot lomu spēles elementus. Semināra dalībnieki uzņēmuma pārstāvju vadībā varēja ne tikai uzzināt par uzņēmuma darbības principiem un īpaši šai apmācību programmai radīto spēles telpu, bet arī uz mirkli iejusties “Uzņēmējdarbības ciemata” iemītnieku lomās, piedaloties spēlē. Plašāks ieskats apmācību norisē atrodams ŠEIT (foto autore: Margit Partei)

Semināra prezentācijas (angļu valodā)/Presentations (in english):

Effective team bulding, trust and reflection (A.Lilles, Municipality of Tartu City)

Intellectual property (LV) (D.Liberte, Patent Office of the Republic of Latvia)

Intellectual property (EST) (R.Adamsoo, University of Tartu)

Product and service development (H.Lepisk, Victory Trainings OÜ)

OKTOBRIS, 2018 (TARTU)

10.oktobrī Tartu notika apmācību seminārs veltīts jautājumiem, kas saistīti ar eksportu: ārvalstu mērķa tirgus definēšana, kontaktu veidošana ar potenciālajiem sadarbības partneriem ārvalstīs un prasmīga produkta vai pakalpojuma eksporta stratēģijas izstrāde.

  

Semināra pirmajā daļā dalībnieki tika aicināti piedalīties starptautiskā mārketinga teorētiķa un praktiķa Jakob Saks (Igaunija) vadītajās darba grupās, savukārt semināra otrajā daļa varēja izzināt uzņēmēju pieredzes stāstus saistībā ar izaicinājumiem un priekšnoteikumiem, lai apgūtu izvēlētos eksporta tirgus. Semināra dalībniekiem varēja klātienē iepazīt Igauņu uzņēmuma „StenCilist“ pārstāvja Petrica Artene stāstu par to, kā veiksmīgi, izmantojot dažādus tirdzniecības kanālus, iekarot ārvalstu klientu interesi, piedāvājot īpašu telpu sienu un grīdu dekorēšanas tehniku – stencilēšanu. Prezentācijā īpaši tika akcentēta kvalitatīva un mērķtiecīgi virzīta interneta resursu, sociālo mediju un platformu izmantošana, kas ļauj attīstīt efektīvu tiešsaistes tirdzniecību. Nākamā prezentācija bija saistoša ikvienam, kam interesē nokļūšana Krievijas, konkrēti Sanktpēterburgas radošo industriju apritē – Iuliia Trabskaja atklāja aktuālos virzienus un tendences, kas būtu jāņem vērā, ja uzņēmuma eksporta ambīcijas saistītas ar Krievijas tirgu. Semināru noslēdza latviešu uzņēmuma SIA “Snores” īpašnieces Lindas Riekstiņas – Šnores prezentācija, kas ļāva ielūkoties bērnu mēbeļu zīmola “Ette Tete” izaugsmē, kad no nelielas ražotnes privātmājas pagrabā top ārvalstu tirgos konkurētspējīgs uzņēmums. 98% no saražotās produkcijas – bērnu barošanas krēsli, transformējami un daudzfunkcionāli kāpšļi, šūpulīši – nonāk tieši ārzemēs dzīvojošu mazuļu mājvietās. Savā prezentācijā L. Riekstiņa – Šnore vienu no būtiskiem aspektiem minēja intelektuālā īpašuma aizsardzību, nodrošinot savu inovatīvo ideju nostiprināšanu ar patentu.

On export (J.Saks)

Export through internet platforms: Amazon, Etsy vs company’s website (P.Artene, “StenCilit” Oü) 

Creative industries in Saint Petersburg (I. Trabskaja)

Ette Tete. Kid’s furniture (L. Riekstiņa – Šnore, SIA “Snores”)

 

NOVEMBRIS, 2018

Šā gada 29.novembrī Siguldas Devonā notika pēdējais un noslēdzošais apmācību seminārs Rīgas plānošanas reģiona īstenotajā Latvijas un Igaunijas radošo un sociālo uzņēmēju 4 semināru apmācību modulī “Būt pārrobežu uzsācējam!” (To be the cross-border strater!”).

  

Apmācību moduļa mērķis bija iniciēt jaunas sadarbības idejas starp Latvijas un Igaunijas uzņēmumiem, attīstīt kompetences pārrobežu sadarbības projektu īstenošanai, kā arī iesaistīt pašvaldības kā potenciālos sadarbības partnerus biznesa ideju attīstībā. Apmācībās tika aicināti piedalīties esošu un jaundibinātu sociālo un radošo uzņēmumu pārstāvji un biznesa ideju īpašnieki, kā arī pašvaldību speciālisti no Igaunijas un Latvijas. Tartu universitātes izstrādātā apmācību programma tika īstenota laika posmā no 2018,gada aprīļa līdz novembrim, pakāpēniski stiprinot uzņēmēju zināšanas un prasmes tādās būtiskās jomās kā dizaina domāšana un pārdošanas stratēģijas; efektīva komandas veidošana, intelektuālais īpašums un produktu un pakalpojumu attīstība; eksports, tīkošana un pārrobežu sadarbības iniciēšana, kā arī investīciju piesaiste, biznesa prezentēšana un pārrunu vešana ar potenciālajiem investoriem. Katrā apmācību sesijā dalībniekiem bija arī iespēja iepazīties ar pieredzes stāstiem, kā arī gan apomācībās, gan starp sesijām dalībniekiem tika nodrošināts mentoru atbalsts pēc nepieciešamības.

Apmācību modulis Siguldā noslēdzās ar apmācību cikla laikā iniciēto sadarbības biznesa ideju konkursu. Biznesa ideju konkursa žūrijas locekļi Tīts Elenurms (Tiit Elenurm), Igaunijas Biznesa skolas lektors, investors un start-up mentors, Igaunijas Biznesa enģeļu tīkla ESTBAN loceklis, Andres Roigas (Andres Rõigas), Viljandes Kultūras akadēmijas Kultūras izglītības departmenta vadītājs, Jānis Rancāns, Latvijas Biznesa enģeļu tīkla LATBAN valdes loceklis un Laura Skrodele, „Siguldas Attīstības aģentūra” direktore uzklausīja un izvērtēja biznesa ideju prezentācijas, kā arī uzdeva jautājumus un sniedza profesionālus komentārus un padomus.

Projekta pievienotā vērtība ir pārrobežu sadarbības platformas izveide, kas sniedz iespēju tās dalībniekiem ne tikai mācīties un gūt pieredzi vienam no otra, bet arī paplašinās redzējumu par savas uzņēmējdarbības izaugsmes perspektīvām un eksporta tirgiem. Šobrīd praksē platformas lomu pilda projekta Facebook lapa Facebook lapā https://www.facebook.com/latestsocialandcreative/, kurā tiek publicēta ne tikai jomas aktuālākā informācija, bet tā kalpo arī kā biznesa partneru meklēšanas platforma Latvijas un Igaunijas teritorijā.

Kopumā apmācību modulī piedalījušies vairāk kā 40 Latvijas un Igaunijas radošie un sociālie uzņēmēji un biznesa ideju autori, kā arī pašvaldību pārstāvji. Sigita Trukšāne, 3 wind knots, Zigi Bags ideju autore, kura piedalījusies ne tikai apmācību modulī, bet arī citās projekta aktivitātēs, atdzīst, ka apmācības devušas iespēju paplašināt redzes loku, iegūt jaunas zināšanas, dalīties pieredzē saistībā ar sociālo un radošo uzņēmējdarbību gan Latvijā, gan Tartu, Igaunijā. Tā bija lieliska iespēja iegūt jaunus biznesa kontaktus un iepazīties ar citiem uzņēmējiem no abām valstīm, kā arī apmācības deva iespēju uzzināt vairāk par Igaunijas tirgu tieši savā nozarē. “Apmācības deva iespēju paplašināt redzes loku, iegūt jaunas zināšanas, dalīties pieredzē saistībā ar sociālo un radošo uzņēmējdarbību gan Latvijā, gan Tartu, Igaunijā. Tā bija lieliska iespēja iegūt jaunus biznesa kontaktus un iepazīties ar citiem uzņēmējiem no abām valstīm. Apmācībās uzzināju vairāk par Igaunijas tirgu tieši manā nozarē.”, uzsver S.Trukšāne.

Mākslas telpas MALA (Cēsis) kurators Didzis Staris atdzīst, ka apmācības deva iespēju paplašinināt kontaktu loku un izveidot ciešāku sadarbību ar jau esošajiem Igaunijas partneriem, kā arī nodefinēt turpmākās sadarbības vadlīnijas. “Analizējot Cēsu un Tartu situāciju kultūras vides veidošanā un sabiedrības iesaistē, izdevās identificēt līdzīga veida problēmas un izaicinājumus, ar kuriem nākas saskarties mazajiem uzņēmējiem, un uzsākt kopēja rīcības plāna izstrādi”, saka D.Staris. Mākslas telpas MALA jau vairāk kā piecus gadus nodarbojas ar Cēsu kultūras dzīves dažādošanu, organizējot gan Latvijas, gan ārvalstu mūziķu koncertus, izglītojoši-izklaidējošus pasākumus, dzejas lasījumus un pat bērnu diskotēkas, kā arī piedaloties Cēsu erudīcijas spēles “Cēsu Asie Prāti” veidošanā. Ikdienā apmeklētājiem piedāvājam veģetāru virtuvi no Latvijā audzētiem produktiem, Latvijas dizaina preču veikaliņu, un nelielu lasītavu. “Līdz šim lielākoties kultūras un mūzikas pasākumus esam importējuši uz Cēsīm, kā rezultātā ir izveidojies plašs sadarbības tīkls ar dažādiem māksliniekiem un organizācijām, un gūts ieskats kultūras procesu attīstības tendencēs. Lai paplašinātu esošo kultūras notikumu klāstu, kopā ar Igaunijas kolēģiem esam uzsākuši darbu pie radošo un kultūras industriju tīkla izveides, kas veicinātu mākslinieku un mūziķu pārrobežu sadarbību un atvieglotu kultūras norišu plānošanu gan organizatoriem, gan radošajiem cilvēkiem.”

Projekta ietvaros vēl sagaidāmi divi pasākumi – Igaunijas sociālo uzņēmēju vizīte Latvijā, kuras laikā sociālajiem uzņēmējiem būs iespēja gan dalīties pieredzē, gan klātienē apmeklēt ražotnes. Projekts noslēgsies pavasarī ar vērienīgu Igaunijas un Latvijas radošo un sociālo uzņēmumu gadatirgu Latvijā.

_________________________________________

Šīs publikācijas atspoguļo autora viedokli. Programmas vadošā iestāde neatbild par tajā ietvertās informācijas iespējamo izmantošanu.

 

© Rīgas plānošanas reģions. 2018 / Izstrādātājs GRANDEM
Paziņojums par sīkdatņu izmantošanu
Mūsu portālā tiek izmantotas sīkdatnes. Lietojot portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzini vairāk!