Ceturtdiena, 2024. gada 2. maijs
Teksta izmērs:

C-Track50 projekta ietvaros iepazīstina ar ELENA projekta ideju - mobilitātes punktiem Rīgas metropoles areālā

28 Apr, 2021

   

Šī gada 23. aprīlī notika tikšanās ar Zemgales plānošanas reģionu, kurā iepazīstināja ar C-Track50 projekta rezultātiem un pastāstītu par ELENA projekta ideju – izveidot 10 mobilitātes punktus Rīgas metropoles areālā. Projekta vispārējais mērķis ir viedas un ilgtspējīgas mobilitātes mezgla sistēmas attīstība Rīgas galvaspilsētas reģionā, lai veicinātu ilgtspējīgu modālo pāreju uz sabiedrisko transportu.

Galvenie gaidāmie rezultāti:

  • uzlabota vai jauna dzelzceļa un sabiedriskā transporta viedo un digitālo staciju infrastruktūra;
  • jauna sabiedriskā transporta, privāto automašīnu un mikromobilitātes uzlādes infrastruktūra;
  • uzlabota pieejamība un energoefektivitāte.

Ilgtspējīga mobilitāte ir viens no galvenajiem izaicinājumiem Rīgas metropoles zonā un jo īpaši Rīgas plānošanas reģionā, jo 1,25 miljoni cilvēku jeb aptuveni 65% Latvijas iedzīvotāju ir koncentrējušies Rīgas metropoles zonā un apmēram 3/4 no Latvijas ekonomiskās vērtības tiek radīti tās teritorijā. Ņemot vērā Baltijas jūras makroreģiona metropoļu attīstības redzējumu līdz 2050. gadam, Rīgas metropoles teritorijai arī jākļūst par policentrisku, telpiski un sociāli saliedētu reģionu ar integrētu ātrgaitas līniju (gan starpvalstu, gan iekšējiem savienojumiem), kā arī kā arī ekonomiski dinamisks, energoefektīvs un oglekļa neitrāls reģions ar zaļajiem koridoriem kā spēcīgu reģionālo vienojošo elementu.

Izaicinājumos dominē dzīves un darba / biznesa vietu telpisko struktūru izmaiņas pēdējās desmitgadēs. Visvairāk automašīnu bija pirmskrīzes periodā 2008. gadā, pēc tam jaunu transportlīdzekļu reģistrācija ievērojami samazinājās. Pēdējās desmitgades laikā motorizācijas līmenis atkal pieauga, tādējādi izraisot lielāku sastrēgumu Rīgā. Straujais mājsaimniecību motorizācijas līmeņa pieaugums – tika lēsts, ka vieglo automašīnu skaits uz 1000 iedzīvotājiem bija 307 2010. gadā līdz 381 2019. gadā, ir vēl vairāk veicinājis šādu procesu. Rūpniecība ir pārcēlusies uz nomalēm un reģioniem, kā arī iedzīvotāju sadalījums ir mainījies uz Rīgas piepilsētas teritoriju paplašināšanos. Ekonomiskā izaugsme un iedzīvotāju skaita pieaugums Rīgas piepilsētas rajonos no 366 347 2016. gadā līdz 374 466 2020. gadā, darbavietas un darbaspēks mudina reģionu nodrošināt vietējiem iedzīvotājiem un piepilsētas darbiniekiem aktuālu mobilitātes pakalpojumu piedāvājumu. Daudzas mājsaimniecības izvēlas dzīvot Rīgas priekšpilsētā un strādāt Rīgā vai otrādi, tādējādi izveidojot visblīvāko satiksmi uz Rīgas priekšpilsētas ceļiem – vidēji dienā 11 851 autotransporta vienība uz vienu kilometru, kas kursē uz Rīgu un no tās, aptuveni 100 km.

Līdz šim mobilitātes pakalpojumu (sabiedriskā transporta) piedāvājums – kas galvenokārt sastāv no piepilsētas / reģionālajiem vilcienu un autobusu pakalpojumiem un pilsētas tramvaja, trolejbusa un autobusu pakalpojumiem -, neskatoties uz iepriekšējo gadu ievērojamo koordinācijas uzlabošanu, tīkla plānošanu un transportlīdzekļu modernizāciju . Viens no galvenajiem šķēršļiem, kas kavē multimodālos braucienus, ir multimodālās apmaiņas kvalitāte – mobilitātes punktu infrastruktūra. Pašlaik sabiedriskā transporta īpatsvars kopējā motorizētajā mobilitātē joprojām ir salīdzinoši zems (valsts līmenī sabiedriskais transports nodrošina mazāk nekā 20% no mobilitātes vajadzībām, dzelzceļa daļa ir aptuveni tikai 3%).

Transports (it īpaši uz ceļa) ir otrs lielākais enerģijas lietotājs (25%), galvenais SEG emisiju avots (28%) un galvenais gaisa piesārņotāju (PM, NOx, SOx emisijas) avots pilsētu teritorijās, īpaši Rīgā . 2016. gadā 42% NOx emisiju Latvijā radīja transports, īpaši autotransports, kas veidoja 32% no kopējām emisijām. Latvijas transportlīdzekļu parks pārsvarā ir vecāks par desmit gadiem un ar dīzeļdegvielu, un jaunām automašīnām ir daudz oglekļa. Jaunu vieglo automobiļu vidējās CO2 emisijas – 128,9 CO2 / km 2018. gadā. Privāto automašīnu parks pieaug, pat samazinoties iedzīvotāju skaitam. Šī tendence ir saistīta ar ienākumu līmeņa paaugstināšanos apvienojumā ar piepilsētas teritoriju un zemo lauku apvidus blīvumu, kas kavē efektīvu sabiedriskā transporta pakalpojumu attīstību.

Investīciju programmas mērķis ir veicināt un dot ieguldījumu plaša mēroga jaunas, energoefektīvākas transporta infrastruktūras ieviešanā, kas ietvers kopīgu mobilitāti, optimizētu pilsētas loģistiku, inteliģentas transporta sistēmas, uzlabotu pilsētas infrastruktūru. Projekta mērķis ir dot ieguldījumu Rīgas metropoles teritorijas redzējumā par mobilitātes ieviešanu.

PREZENTĀCIJA

APRAKSTS ELENA

© Rīgas plānošanas reģions. 2022 / Izstrādātājs
Paziņojums par sīkdatņu izmantošanu
Mūsu portālā tiek izmantotas sīkdatnes. Lietojot portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzini vairāk!