Šodien Rīgas plānošanas reģiona pašvaldību vadība Salaspilī tikās ar satiksmes ministru Jāni Vitenbergu, lai kopīgi pārrunātu reģiona sabiedriskā transporta attīstības virzienus. Šī bija vērtīga diskusija, kas pašvaldībām deva ieskatu par kopēju integrēta sabiedriskā transporta vīziju reģionā.
“Mūsu mērķis ir veicināt, lai iedzīvotāji vairāk izmantotu sabiedrisko transportu privātā transporta vietā. Tāpēc arī darbs notiek vairākos virzienos – ērti izmantojama maršruta tīkla plānošana ar mobilitātes punktiem, mūsdienīgs transports un vienotas biļetes politika. Vienlaikus attīstība notiek arī zaļās politikas virzienā – plānojam arī baterijas vilcienus. Katrā ziņā reģiona sabiedriskā transporta tīkla veidošanā būs svarīga visu pušu iesaiste. Un jo īpaši svarīga būs pašvaldību,” norādīja satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs.
Rīgas plānošanas reģiona Attīstības padomes priekšsēdētājs un Ķekavas novada domes priekšsēdētājs Juris Žilko norāda, ka reģionā ir iesākti daudzi labi mobilitātes projekti, bet ir svarīgi saprast Satiksmes ministrijas vīziju, lai pašvaldības var tos integrēt savos teritorijas attīstības plānos. Vienlaikus viņš pauda cerību, ka sabiedriskā transporta attīstība būs ne tikai centriska virzienā uz Rīgas centru, bet arī lokveida – tiks attīstīti savienojumi starp Pierīgas pašvaldībām, neiebraucot Rīgas centrā.
Vienlaikus ministrs pauda, ka satiksmes tīklojums reģionā šobrīd mainās līdz ar Rail Baltica vērienīgā projekta īstenošanu. Vairākās Pierīgas pašvaldībās – Salaspilī, Ķekavā, Ropažos – jaunā dzelzceļa trase sadalīs teritoriju vairākās daļās – jāplāno, kā veidot savienojumus, lai nenošķirtu iedzīvotājus abās trases pusēs. Pie tā šobrīd ministrija strādā kopā ar pašvaldībām.
Rīgas vicemērs Vilnis Ķirsis norādīja, ka kopējas publiskās satiksmes politikas veidošana virzās pareizajā virzienā, tomēr tas prasīs ilgu laiku un prasīs apjomīgus līdzekļus, kas vēl valsts un pašvaldības budžetos ir jāpiesaista. Tāpēc svarīgs ir starpmodelis. Un vēl izaicinājums būs, kā valsts un pašvaldība dalīs finanšu atbildību no vienotas reģionā infrastruktūras izveides.
Ādažu novada domes priekšsēdētāja Karīna Miķelsone norādīja, ka sabiedriskā transporta politikas veidošanā ir svarīgi saprast par Eiropas Savienības jaunie uzstādījumi. Mēs vēl neesam izpildījuši esošās.
Ministrs norādīja, ka šie ir nopietni izaicinājumi, kurus ņem vērā plānošanas procesā. Nepārtraukti ministrija strādā ar satiksmes uzlabojumiem. Piemēram, automaģistrāle “Via Baltica” – viens no pudeļa kakliem ir Salcgrīvas tilts. Šobrīd kopā ar Limbažu pašvaldību strādājam pie risinājuma.
SIA “Ardenis” pēc Satiksmes ministrijas pasūtījuma veic pētījumu Rīgas metropoles areāla sabiedriskā transporta plānam. Tā vadītājs Gatis Kristaps iepazīstināja ar pētījuma gaitu. Tā mērķis ir izstrādāt priekšlikumus ilgtspējīgam integrētam Rīgas metropoles areāla sabiedriskā transporta plānam līdz 2040.gadam, iekļaujot arī īstermiņa redzējumu.
Iedzīvotāju ērtībām plānots attīstīt vienotu multimodālu sabiedriskā transporta maršruta tīklu, kur galvenā loma ir dzelzceļam. Tāpat plānots ieviest vienotu un saskaņotu sabiedriskā transports kustības sarakstu, vienotu cenas un atlaižu politiku, vienotu biļeti Rīgas metropoles areālā, tādējādi veicinot izvēlēties sabiedrisko transportu un mazinātu privātā transporta izmantošanu. Iedzīvotājiem tiks piedāvātas plašākas iespējas plānot braucienu, izmantojot dažādus transporta veidus, tostarp velo un citus mikromobilitātes rīkus. Atveseļošanas fonda finansējumu 295 miljonu eiro apmērā plānots Rīgas un Pierīgas sabiedriskā transporta sistēmas reformai, lai mazinātu transporta radīto negatīvo ietekmi uz galvaspilsētas vides kvalitāti un ļautu veidot iedzīvotāju vajadzībām atbilstošus integrētus sabiedriskā transporta pakalpojumus.
Savukārt VSIA “ATD” valdes priekšsēdētājs Artūrs Caune iepazīstināja ar vienotu un integrēta maršruta tīkla attīstību Rīgas plānošanas reģionā, kā arī par vienotas sabiedriskā transporta biļetes ieviešanu, kas drīzumā sāks darboties. Pateicoties vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai, kuras ieviesējs un uzturētājs ir Autotransporta direkcija, nākotnē pasažieriem ar tās palīdzību būs iespējams pārsēsties no viena transportlīdzekļa veida uz citu, maksājot vienotu maksu. Šādas sistēmas mērķis ir veicināt iedzīvotāju izvēli par labu sabiedriskā transporta izvēlei.
Rīgas plānošanas reģiona Telpiskās plānošanas nodaļas vadītājs Rūdolfs Cimdiņš iepazīstināja ar Rīgas metropoles areāla mobilitātes vīziju. Savukārt reģiona Sabiedriskā transporta nodaļas vadītāja Ligita Olante informēja par darbu pie reģionālo pasažieru pārvadājumu tarifu pārskatīšanas pašvaldībām pēc modeļa vainas.
Tikšanās ar ministru un diskusija par sabiedriskā transporta vīziju notika Rīgas plānošanas reģiona Attīstības padomes sēdes ietvaros.