Rīgas plānošanas reģions rīkoja semināru mazā un vidējā tūrisma attīstībai reģionā ar nosaukumu “No idejas līdz veiksmīgam tūrisma produktam”. Tajā ar vērtīgu pieredzi un iedvesmas stāstiem dalījās nozares pārstāvji.
Plašāku atskatu uz semināru klausieties šeit.
Edgara Ražinska prezentācija par mazā un vidējā tūrisma “garšām” reģionā.
Semināra sākumā Rīgas plānošanas reģiona pārstāve Sabīne Skudra iepazīstināja ar starptautisko projektu “Vietējās garšas” (Local Flavours), savukārt kolēģis Edgars Ražinskis iepazīstināja ar jaunākās aptaujas rezultātiem. Viena no atziņām, ka tuvējā Pierīga tūrismā ir pabērna lomā – tūristi “pārlec” tai pāri un izvēlas doties uz attālākiem gala mērķiem. Veiktā aptauja atklāj interesantus faktus par mazo un vidējo tūrismu reģionā. 36% produktu attīstītājiem tūrisms ir pamatnodarbošanās, kas ir pozitīvi, jo ļauj vieglāk un ātrāk pielāgoties izmaiņām. 54% ir pārcēlušies no Rīgas un attīstījuši biznesu vietā, ar kuru tiem ir bijusi saikne. Tūrisms reģionā ir daiļā dzimuma rokās: visvairāk ar to nodarbojas sieviešu – 63%, kamēr vīriešu – tikai 37%. 55% tā ir ģimenes rūpala. 16 gadījumos tā ir viena cilvēka armija, kas dara visu. 48% tūrisma produktu ir saistīti ar kultūras tūrismu, bet 21% gadījumos ar darījumu tūrismu, 7% ar veselības un labsajūtas tūrismu.
Savukārt Rīgas Tūrisma Attīstības birojs iepazīstināja ar izstrādāto plānu pandēmijas izraisītās ietekmes uz ekonomikas seku mazināšanu līdz septembrim, kā arī ar pilsētas tūrisma hakatonu un komunikācijas kampaņu “Bez Tevis Rīga nav Rīga”. Jānis Jenzis savā uzrunā atzina, ka Covid-19 parādīja, ka vislabāk šajos apstākļos izdzīvo tūrisma projekti, kuriem ir laba kvalitātes un cenas proporcija. Vismazāk no krīzes cieš luksusa produkti. Krīzes ietekmē radās jauni koncepti, piemēram, strauji attīstījās ēdiena piegādes, specifiski izveidoti produkti – ēdiens piknikam, u.tml. Vienlaikus krīze izmainīja domāšanu – nozare daudz rūpīgāk izturēsies pret apmeklētāju veselību un roku mazgāšanu. Daļa no šīm lietām saglabāsies arī pēc ārkārtējās situācijas.
Eva Juhņēviča, RTAB valdes locekle, iepazīstināja ar jauno kampaņu, sakot, ka kampaņas nosaukumā ir ietverts galvenais vēstījums “…Rīga bez tevis nav Rīga..”. Pilsēta ir atmodusies un atvērta pašiem rīdziniekiem un tās viesiem. Jaunā situācija liek mums mainīties un apjaust, ka lietas, kas pirms tam bija pašsaprotamas, tādas vairāk nav un tām ir cita vērtība. Piemēram, koncertu apmeklējumiem.
Sadarbībā ar nozari un asociācijām, drīzumā būs nozares hakatons, kurā sagaida no nozares speciālistiem sešas dzīvotspējīgas idejas, ko var īstenot vasaras sezonā. Hakatons ir modes lieta, bet šoreiz tas pielāgots jaunajai situācijai.
Ivars Beitāns, Siguldas Adventures vadītājs, pastāstīja, kā ar digitālā mārketinga palīdzību panākt produkta vērtības palielināšanos. Sākotnējā ideja balstījās uz akciju, kuras ietvaros ikviens varēja lekt ar gumiju kails bez maksas. Tā gumijlēkšanas profilam ātri tika savākti vairāk nekā 30 000 sekotāju. Kopš akcija sezonas apmeklētāju skaits ir pieaudzi gandrīz trīs reizes, bet no 38 000 eiro apgrozījuma izaudzis līdz 240 000 eiro tikai no gumijas lekšanas.
Savukārt Ikšķiles restorāna “Brandīns” saimnieks Stasis Jonāns pastāstīja, kā ar sociālo tīklu platformu veicināt apmeklētāju skaita pieaugumu, kā arī, kā apvienojot spēkus ar tuvējiem tūrisma attīstītājiem, veidojas abpusēji izdevīgas attiecības. “Brandīns” gadījumā tā ir sadarbība ar vietējo viesnīcu un veikparku.
Uz jautājumu, kā piesaistīt tūrisma aģentūru un gidu uzmanību, savu redzējumu sniedza “Vulfas kundze” pārstāve Gundega Pumpure, kas rīkojusi pop up tikšanos ar tūrisma aģentūrām un lutināšanas pasākumu gidiem. Andris Burbergs, aktīvā atpūtas parka “Bušas” vadītājs, pastāstīja par izveidoto skolas ekskursiju produktu, kas iekļauj vietējos tūrismu, dabas objektus un tūrisma produktus ārpus Saulkrastu novada robežām.
Kā pļavā radīt pasākumus, uz kuriem cilvēki brauc baudīt mākslu, koncertus, gastronomiskos brīnumus un saulrietus no dažādām Latvijas vietām? Tas ir atpūtas vietas “JIP Mārupīte” stāsts, kas pēdējos gados ir radījusi jaunu tūrisma produktu, kas ir guvis lielu sabiedrības atbalstu.
Rīgas plānošanas reģions uzsācis dalību starptautiskā projektā “Vietējās garšas” (“Local Flavours”), kura mērķis ir veicināt tūristu plūsmu uz mazāk atpazīstamām reģiona kultūras mantojuma vietām, vienlaikus nodrošinot daudz sekmīgāku tūrisma kopējo attīstību un politikas veidošanos reģionā, tādā veidā stiprinot reģiona kopējo konkurētspēju. Projekts “Vietējās garšas” (“Local Flavours”) tiek īstenots Interreg Europe programmas 2014.-2020. gadam ietvaros.