Pēdējos gados arvien biežāk pilsētplānošanā tiek izmantots jēdziens “15 minūšu pilsēta” – koncepts, kas uzsver cilvēku dzīves kvalitāti, ilgtspēju un lokālu pieejamību. Tā mērķis ir radīt pilsētvidi, kurā iedzīvotāji savas ikdienas vajadzības – darbs, izglītība, iepirkšanās, veselības aprūpe un atpūta – var saņemt 15 minūšu gājiena vai velobrauciena attālumā no savām mājām.
“15 minūšu pilsētas” idejas autors ir franču pilsētplānotājs un Sorbonnas Universitātes profesors Karlo Moreno (Carlos Moreno). Viņa vīzija ieguva plašu ievērību īpaši pēc COVID-19 pandēmijas sākuma, kad attālināts darbs un lokālisms kļuva par ikdienas normu. Moreno uzskatīja, ka pilsētām ir jāmainās no centralizētām struktūrām uz decentralizētām, lai uzlabotu dzīves kvalitāti un samazinātu atkarību no automašīnām.
Šī pieeja balstās uz sešiem galvenajiem pamatprincipiem:
Dzīvošana – pieejami un dažādi mājokļi dažādām iedzīvotāju grupām.
Darbs – iespēja strādāt tuvāk mājām vai attālināti koprades telpās.
Iepirkšanās – vietējie veikali, pakalpojumi un tirgi sasniedzami kājām.
Izglītība – bērnudārzi, skolas un izglītības iestādes dzīvesvietas tuvumā.
Veselība – veselības aprūpes iestādes un aptiekas pieejamas bez nepieciešamības braukt ar auto.
Atpūta un kultūra – parki, sporta objekti, kultūras vietas, kafejnīcas tuvējā apkārtnē.
Samazināts transports: Mazāk vajadzības izmantot automašīnas nozīmē mazāk izmešu, sastrēgumu un troksņa.
Spēcīgāka kopiena: Vietējie iedzīvotāji vairāk mijiedarbojas, atbalsta vietējos uzņēmumus un veido sociālos sakarus.
Veselīgāks dzīvesveids: Vairāk kustību – pastaigas, velobraukšana, aktīvs dzīvesveids.
Lielāka noturība: Neatkarība no centralizētas infrastruktūras padara pilsētas izturīgākas pret krīzēm.
15 minūšu pilsēta nav tikai utopisks sapnis, bet reāli īstenojama stratēģija cilvēkcentrētai, ilgtspējīgai un viedai pilsētvidei. Tā piedāvā risinājumu mūsdienu pilsētu izaicinājumiem – klimata pārmaiņām, satiksmes pārslodzei un dzīves kvalitātes samazinājumam. Ieviešot šo pieeju, pilsētas var kļūt par labāku vietu dzīvei visiem.
Parīze, Barselona, Melburna, Portlenda, Kopenhāgena un citi lielpilsētu piemēri liecina, ka šī ideja ir reāli īstenojama. Piemēram, Barselonas “superkvartāli” (superblocks) ierobežo autotransportu un atbrīvo ielas cilvēkiem, savukārt Parīzē mēra Anna Idalgo vadībā tiek pārbūvētas ielas, veidojot skolām draudzīgas zonas un paplašinot zaļās teritorijas.
Arī Latvijā ir vērojama interese par 15 minūšu pilsētas principiem. Rīgas teritorijas plānojumā aizvien biežāk tiek uzsvērta mikrorajonu attīstība, zaļās zonas paplašināšana, veloinfrastruktūras pilnveide un sabiedriskā transporta pieejamība. Šī pieeja var kļūt par nozīmīgu rīku arī reģionālo centru attīstībā, veicinot lokālu ekonomiku un mazinot iedzīvotāju pārvietošanos uz galvaspilsētu.
Rīgas plānošanas reģions īsteno INTERREG EUROPE projektu PROXIMITIES – pakalpojumu pieejamības, dzīvošanai pievilcīgas vides un ilgtspējīgu saikņu veicināšana periferiālās teritorijās. Projekts analizē apdzīvoto vietu periferiālo teritoriju attīstību caur vairākām attīstības prizmām (sociālo, ekonomisko, vides), lai meklētu veidus, kā pilnveidot dzīves kvalitāti vietējās apkaimēs, balstoties uz iedzīvotājiem vērstiem un uz novietojumu balstītiem risinājumiem. Projekta īstenošana ļaus izstrādāt priekšlikumus kvalitatīvai periferiālo teritoriju plānošanai, ņemot vērā ilgtspējas, noturības un kopienu nostiprināšanas principus. Reģions pilotē vairākas teritorijas Rīgā un Pierīgā.
Projekta mērķis ir pilnveidot projektā iesaistīto reģionu attīstības politikas instrumentus, lai ar inovatīvu attīstības plānošanas paņēmienu palīdzību veicinātu vietējā pakalpojumu klāsta attīstību nelielās pilsētās vai lauku apvidos ES reģionos, vienlaikus nodrošinot vietējo kopienu stiprināšanu. Projekta īstenošana paredzēta laikā no 2024.līdz 2027.gadam.
Projekta idejas pamatā ir tā sauktā 15 minūšu pilsētas koncepcija (the 15-minute city concept). Tā ir pēdējos gados daudzviet pasaulē popularitāti iemantojusi telpiskās attīstības plānošanas pieeja, kura nosaka, ka iedzīvotāji jebkurā novietojumā apdzīvotās vietas robežās, pārvietojoties ar kājām vai velosipēdu, 15 minūšu laikā var saņemt ievērojamu daļu pakalpojumu (darbavietas, veikali, izglītība, veselība, sociālie pakalpojumi, atpūta un izklaide u.c.). Līdz ar pakalpojumu pieejamību samazinās arī nepieciešamība izmantot automašīnas apdzīvoto vietu centros, kas veicina vides kvalitātes uzlabošanos un ceļ vispārējo dzīves kvalitāti.
Projekta partneri pārstāv Itālijas, Spānijas, Rumānijas, Ungārijas, Zviedrijas, Īrijas un Latvijas reģionus vai pašvaldības; konsultatīva partnera statusā projektā piedalās Roterdamas Erasma universitāte no Nīderlandes.
Projekts tiek īstenots Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) INTERREG EUROPE starpreģionu sadarbības programmā 2021.-2027.gadam.