Rīgas plānošanas reģiona Attīstības padomes sēdē pašvaldību vadība ar satiksmes ministru Ati Švinku pārrunāja plānoto reģionālās nozīmes autobusu maršrutu tīkla samazinājumu un šāda potenciāla lēmuma ietekmi uz iedzīvotāju dzīves kvalitāti un mobilitāti.
Rīgas plānošanas reģiona Attīstības padomes un Ķekavas novada domes priekšsēdētāja Viktorija Baire norāda, ka plānotais samazinājums būtiski ietekmēs gan iedzīvotāju nokļūšanu uz darbu, gan arī skolēnus. Tāpat sagaidāms, ka šāds lēmums sekmēs iedzīvotāju pārsēšanos atpakaļ uz automašīnām, lai gan pēdējos gados strādāts, lai iedzīvotāji vairāk izmantotu sabiedrisko transportu.
Satiksmes ministrs Atis Švinka atbalstīja priekšlikumu, ka diskusijā jāiesaista arī pašvaldības, lai atrastu labāko risinājumu. Ministrs pie šī brīža finanšu izaicinājumiem neredz alternatīvas maršrutu samazinājumam, bet redz virzību uz vienota sabiedriskā transporta sistēmu ar vienotu plānošanu, salāgotu kustību sarakstu, vienotu atlaižu politiku un biļeti. Ministrija strādā arī pie papildu mobilitātes risinājumiem, piemēram, transports pēc pieprasījuma, dotēto reisu aizstāšanu ar komercreisiem. Vairāk tiks domāts, kā pārsēdināt iedzīvotājus uz vilcienu – jau šobrīd Rīgā tiek izveidotas jaunas pieturvietas.
Olaines novada domes priekšsēdētājs Andris Bergs norāda, ka viņa kā pašvaldības vadītāja laikā par šo jau runā 15 gadus. Viņš aicināja vispirms izveidot sistēmu, kas darbotos, un tikai tad runāt par samazinājumu. Nevis pretēji. Bergs piekrita, ka Olainei dzelzceļš varētu būt mugurkauls pasažieru pārvadājumiem, bet dēļ elektrifikācijas problēmām šobrīd vilcieni kursē retāk nekā pirms jaunajiem vilcieniem.
Mārupes novada domes priekšsēdētājs Aivars Osītis aicināja izvērtēt visas komponentes un saprast, kas trūkst. Viņš uzsvēra skolēnu pārvadājumus problemātiku, nevar izslēgt no spēles arī to pārvadājumu pakalpojumu, ko sniedz “Rīgas Satiksme”. Pašvaldībām pēc administratīvi teritoriālās reformas ir jāspēj savienot attālākus ciemus. Tas jau rada lielas izmaksas pašvaldību maciņiem, lai uzliktu jaunu finanšu slogu.
Ropažu novada domes priekšsēdētāja Signe Grūbe retoriski vaicāja par datiem, uz kuru pamata tiek pieņemti lēmumi par maršrutu tīkla optimizāciju. Arī pašvaldības no savas puses veic izpēti, un šie dati ir jāsalīdzina ar ministrijas datiem.
Savukārt Salaspils novada domes priekšsēdētājs Raivis Anspaks norādīja, ka pašvaldībām būs ne tikai jāinvestē skolēnu pārvadājumu nodrošināšanā, bet arī Autotransporta direkcijas nodrošinātajos pakalpojumos alternatīviem mobilitātes risinājumiem.
Pašvaldības un ministrija vienojās sarunas turpināt.
Paldies satiksmes ministram, Satiksmes ministrijas valsts sekretāram, Autotransporta direkcija par atsaucību un dalību sēdē!