Starptautiska projekta “Baltic Loop” jeb “Baltijas transporta loks” ietvaros notika tiešsaistes koprades seminārs par vietējā līmeņa mobilitāti Rīgas metropoles areālā un savienojamības iespējām ar transporta dienvidu koridoru Ventspils – Rīga – Valka.
Semināra mērķis bija pārrunāt esošo situāciju un iespējamos risinājumus attiecībā uz pasažieru un kravu plūsmu koridorā, tai skaitā Rīgas metropoles areālā, ņemot vērā nepieciešamību pēc savienojamības starp nozīmīgākajiem attīstības centriem (teritorijās gar koridoru) un starptautiskajiem multimodālajiem mobilitātes punktiem (Rīgas osta, Rīgas centrālā dzelzceļa stacija, starptautiskā lidosta “Rīga”).
Rūdolfs Cimdiņš, Rīgas plānošanas reģiona administrācijas vadītājs: “Man ir patiess gandarījums par semināra rezultātu, jo ne tikai ieskicējām šī brīža problēmu loku, bet arī spējām izskatīt iespējamos risinājumus pasažieru un kravu plūsmu uzlabošanai. Nākotnē šī projekta ietvaros vēl plānojam apskatīt Rīgas metropoles areāla mazo ostu sasniedzamību un integrāciju kopējā kravu pārvadājumu kontekstā. Tāpat apzināsim šī projekta starptautisko partneru secinājumus no viņu pētītā, kas ļaus katram atsevišķi un visiem kopīgi uzlabot pārvadājumu plūsmu jau lielākā mērogā.”
Eksperti bija vienisprātis, ka reģiona mobilitātes mugurkaulam gan pasažieru, gan kravu pārvadājumos ir jābūt dzelzceļam. Pasažieru pārvadājumos jau šobrīd viens no izaicinājumiem ir, kā veidot efektīvus mobilitātes punktus ar pārsēšanos no viena transporta uz citu. Piemēram, daudzviet pasažieru pārvadājumos stacijas atrodas tālu no administratīvā centra, līdz ar to ir jāveido pievilcīgs sabiedriskā transporta tīkls, kas viens otru papildina un nodrošina ērtu un ātru pasažieru plūsmu. Vienotā sabiedriskā transporta biļete ir jautājums, kas ir dažādu plānotāju dienaskārtībā, lai mazinātu privāta transporta plūsmu Rīgas centrā, bet vienlaikus veicinātu iedzīvotāju mobilitāti.
Runājot par transporta dienvidu koridora loku Ventspils – Rīga – Valka semināra eksperti norādījuši uz nepieciešamību izmantot dzelzceļa infrastruktūru uz Ventspili, atjaunojot pasažieru pārvadājumus. Iespējams, to varētu pat tālāk attīstīt tūrisma nolūkā, piedāvājot papildu izbraucienus pa jūru.
Runājot par Pierīgas pasažieru plūsmu, eksperti norādīja uz nepieciešamību pārdomāt lidostas labāku sasniedzamību sabiedriskā transporta ziņā ar Rīgas centru un tālāk uz citām apdzīvotām vietām Latvijā. Šobrīd tas ir laikietilpīgi un nepietiekami risināts. Arī Rīgas brīvostai ir slikta sasaiste ar dzelzceļu un lidostu. Lai no ostas nokļūtu uz lidostu, ir jābrauc caur Rīgas centru.
Pēdējā laikā Pierīgas pašvaldības kopā ar Rīgu ir uzsākušas diskusiju par maršrutu efektīvāku plānošanu, lai tie nedublētos. Nākotnes vīzija ir attīstīt sabiedrisko autobusu tā, lai reģionālo maršrutu autobusi Stopiņu, Berģu, Tīraines un citu Pierīgas apdzīvotu vietu virzienā nebūtu jābrauc iekšā pilsētā. Savukārt Park&Ride stāvlaukumus ir jāveido cilvēka ērtībām, nevis tikai vides ietekmes samazināšanai. Respektīvi, svarīga ir savstarpējā plānošana un laiku sinhronizēšana.
Koprades dalībnieki akcentēja arī Baltijā nozīmīgā Rail Baltica projekta ieceri izveidot 16 reģionālās stacijas, kas nozīmē, ka pašvaldībām ir jābūt gatavām nodrošināt atbilstošu infrastruktūru mobilitātei.
Saistībā ar kravu pārvadājumiem semināra dalībnieki akcentēja vairākus risināmus virzienus. Viens no tiem domāt Pierīgā par jaunu nozīmīgu loģistikas centru izveidi, kas veicinātu arī uzņēmējdarbību un atvieglotu Rīgas centra noslogojumu no kravas transportlīdzekļu plūsmas. Labs piemērs ir loģistikas centrs Salaspilī.
Vienkārši atrisināms jautājums nav, kā veicināt kravu pārnešanu no sauszemes transporta uz dzelzceļa pārvadājumiem, kas ir videi draudzīgāki kaitīgo emisiju ziņā. Viens no veicinošiem faktoriem bija ieplānotā dzelzceļa elektrifikācija, kas netika plānotā virzienā Rīga – Ventspils.
Darba seminārs tika organizēts pasūtījuma ietvaros “Baltijas transporta loka (dienvidu koridors: Ventspils – Rīga – Valka) savienojumu potenciāls un risinājumi Rīgas metropoles areāla iekšējai un pārrobežu mobilitātei” (Pasūtītājs Rīgas plānošanas reģions, izpildītājs SIA “AC Konsultācijas”).
Baltic Loop (Baltijas transporta loks) ir Centrālā Baltijas jūras reģiona pārrobežu sadarbības programmas projekts, kura mērķis ir samazināt ceļošanas un kravu pārvadājumu laiku, vienlaikus samazinot arī CO2 emisijas trīs projekta definētos Centrālbaltijas reģiona koridoros (Ziemeļu, Vidējā un Dienvidu), tos padarot pievilcīgus jaunu uzņēmumu piesaistei un inovāciju attīstībai.